Geneza Programu 4 D ENTER
Kreatywność, przedsiębiorczość, zdolność do wychodzenia ze strefy komfortu, etc to częste i nadużywane dziś frazy opisujące tzw. kompetencje przyszłości. Umiejętności te w niewielkim stopniu wynikają z konkretnej wiedzy „technicznej”. W procesie edukacyjnym uczymy się wielu rzeczy, ale w niewielkim stopniu uczymy się jak uczyć się, poznawać i obsługiwać … samego siebie!
Innowacyjny, autorski program stworzony w 2012 roku przez Instytut Humanites (Zofia Dzik) i Szkołę Rytmu (Piotr Gospodrczyk), kierowany do szkół, rozwijający strategiczne kompetencje udanego, twórczego i przedsiębiorczego życia. Cykl 7 warsztatów:
- RYTM
- CIAŁO
- EMOCJE
- CISZA
- JA
- TY
- MY
zbudowanych w oparciu o filozofię zrównoważonego rozwoju z wykorzystaniem najnowszych badań dotyczących pracy mózgu i sposobów uczenia się, samopoznania, uważności, żonglerki muzyk, sztuki, komunikacji i zespołowości oraz wiedzy z obszaru biznesu i przedsiębiorczości.
Program jest kierowany do nauczycieli i modyfikowany w zależności od poziomu nauczania. Systemowym celem tego programu jest wprowadzenie tego typu zajęć do podstawy programowej w szkołach – założenie – 1 godz. tygodniowo. Program dający możliwość stworzenia trzyletnich programów nauczania (klasy 1-3, 4-8, liceum 1-4), ale również daje możliwość wykorzystania zdobytej wiedzy na każdej lekcji, na każdym poziomie szkolnym.
Metodyka pracy:
praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy-umiejętności-ćwiczeń w rozwoju osobistym, jak i zawodowym.
Forma zajęć: nauka wg cyklu Kolba PLUS
- mini-wykład wprowadzający,
- metoda interaktywna – ćwiczenia praktyczne
- omówienie ćwiczeń, metody
- odniesienie do realiów życia oraz praktyki zawodowej
Program powstał między innymi jako odpowiedź na następujące wyzwania współczesnych młodych ludzi:
- natłok bodźców
- napięcie, stres – skutkujące nadpobudliwością lub depresją
- deficyt rozwoju emocjonalnego
- zaburzone poczucie własnej wartości
- indywidualizm v. otwartość na innych i współpracę
- problemy z kondycją fizyczną
- problemy z koncentracją
- brak czasu na refleksję
oraz w odpowiedzi na brak takiej oferty w procesie edukacji, która to jest nastawiona głównie na przekazywanie wiedzy mierzonej testem…
FILOZOFIA PROGRAMU
Wielowymiarowy, pełny rozwój człowieka – zapewniający zdrowe poczucie własnej wartości = baza rozwoju wszelkich innych kompetencji