Gospodarka przyszłości to nie tylko technologie, automatyzacja i sztuczna inteligencja. To przede wszystkim ludzie – ich zdolność do współpracy, kreatywność i zaangażowanie. W dobie rosnącej izolacji społecznej i coraz częściej diagnozowanego „kryzysu więzi” warto zadać pytanie: czy samotność może realnie zahamować rozwój gospodarczy? Instytut Humanites inicjuje projekt HumanLINK – Badanie Sieci Społecznych, który dostarcza pracodawcom narzędzi do analizy relacji międzyludzkich w miejscu pracy.
Relacje w pracy to nie tylko „miła atmosfera”
Wiemy, że szczęśliwy i zmotywowany pracownik to efektywny pracownik. Jednak rzadko mówi się o tym, że jakość relacji w miejscu pracy wpływa na wyniki firmy równie silnie, co strategia zarządzania czy innowacyjne technologie. Samotność i izolacja kosztują gospodarki miliardy – według danych osamotnienie w miejscu pracy generuje olbrzymie straty finansowe, a 36% Europejczyków już dziś deklaruje, że czuje się samotnych.
Czy pracodawcy wiedzą, jak skutecznie przeciwdziałać temu zjawisku? Czy działania wellbeing, które podejmują, faktycznie przynoszą rezultaty? HumanLINK daje im szansę na uzyskanie realnych odpowiedzi na pytania:
- Czy moje miejsce pracy jest inkluzywne?
- Czy moi pracownicy czują się dobrze w relacjach ze współpracownikami?
- Jak ich życie rodzinne i społeczne wpływa na ich dobrostan i efektywność zawodową?
Badanie nie opiera się na deklaratywnych odpowiedziach, lecz na analizie realnych więzi i ich jakości. W przeciwieństwie do tradycyjnych ankiet satysfakcji, HumanLINK bada typy relacji, jakie tworzą pracownicy, i ich znaczenie dla poczucia przynależności i bezpieczeństwa.
Nowy wymiar samotności: technologia jako bariera i szansa
„Mamy do czynienia z nowym rodzajem samotności – samotnością technologiczną” – zauważył podczas spotkania inaugurującego badanie prof. Witold Orłowski. Dla młodszych pokoleń świat cyfrowy często jest bardziej atrakcyjny niż rzeczywistość, co przekłada się na izolację społeczną i trudności w budowaniu relacji w świecie offline. Jak zauważyła prof. Barbara Fatyga, w dobie cyfryzacji to nie liczba znajomych na Facebooku decyduje o naszym kapitale społecznym, lecz realna jakość relacji, jakie tworzymy.
Przyszłość to ludzie i relacje, nie tylko AI
Polska ma ogromny potencjał do wykorzystania globalnych zmian – deglobalizacji, transformacji łańcuchów dostaw i rewolucji AI. Ale żaden innowacyjny biznes nie rozwinie się bez kapitału społecznego. „Kapitał ludzki i społeczny to filary nowoczesnej gospodarki” – podkreśliła Zofia Dzik, fundatorka Instytutu Humanites.
Nowoczesne firmy, które chcą budować zrównoważony rozwój, muszą inwestować nie tylko w technologie, ale i w relacje. HumanLINK dostarcza twardych danych i mierników, które pozwalają organizacjom zarządzać dobrostanem pracowników tak samo strategicznie, jak finansami czy innowacjami.
Czy stać nas na ignorowanie więzi?
Świat pędzi do przodu, ale pytanie brzmi: czy my – jako społeczeństwo i gospodarka – jesteśmy na to gotowi? Czy budujemy silne, odporne firmy, które opierają się na ludziach i ich relacjach, czy może dryfujemy ku technologicznej alienacji, w której produktywność mierzona jest jedynie przez wskaźniki finansowe?
Badanie HumanLINK to krok w stronę zrozumienia, jak jakość relacji w pracy wpływa na rozwój firm i gospodarki. To także przypomnienie, że fundamentem każdej innowacji jest człowiek – ze swoimi marzeniami, więziami i potrzebą przynależności.
Partnerami Projektu HumanLINK są m.in. Autopay, Bibby Financial Services Polska, Dell Technologies Polska, DSR Factory, Erbud, Nexera oraz Wirtualna Polska.