Skuteczny przepis na Employer Branding? Najnowszy raport Dobrych Praktyk Pracodawców

Nie jest łatwo być szefem w 2022. Pracodawcy znajdują się między młotem a kowadłem. Wysoka inflacja przy niskim bezrobociu podnosi oczekiwania finansowe kandydatów przy jednoczesnej znacznej presji kosztowej na menedżerów. Powszechne zmęczenie pandemią i stres związany z niepewną sytuacją geopolityczną przekładają się na obniżoną motywację. Tymczasem zaangażowanie i kreatywność pracowników to klucz do sukcesu biznesowego. Co robić, żeby zbudować w firmie atmosferę, w której chce się pracować? Odpowiedź przynosi najnowszy Raport Dobrych Praktyk Pracodawców.

Większość firm boryka się dziś z problemami kadrowymi, szczególnie w przypadku wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Ponadto w Polsce pracownicy są coraz mniej zaangażowani. Jak podaje Instytut Gallupa, na całym świecie obserwujemy obecnie bezprecedensowy spadek satysfakcji z życia. Negatywne uczucia, takie jak złość, stres, smutek i niepokój osiągnęły rekordowy poziom. A to przekłada się ujemnie na motywację i jakość pracy.

W obliczu przetaczającej się przez globalny rynek pracy fali Wielkiej Rezygnacji zbudowanie pozytywnej kultury organizacyjnej oraz dobrego wizerunku jest dzisiaj koniecznością jak nigdy wcześniej. W teorii przepis na employer branding wydaje się łatwy – znać swoich pracowników i realizować ich potrzeby. W praktyce, niejeden pracodawca zadaje sobie pytanie, jak to robić, a jednocześnie realizować cele biznesowe.

Praktycznych wskazówek dostarcza Raport Dobrych Praktyk Pracodawcow 2022 opracowany przez Instytut Humanites, który przedstawia konkretne praktyki stosowane przez liderów polskiego rynku pracy.

Badanie opinii pracowników pokazuje, że kluczowymi wartościami są dla nich: poczucie sensu i szerokie możliwości rozwoju, pozytywna relacja z przełożonymi i wpływ na decyzje w firmie, elastyczność i możliwość łączenia pracy z życiem prywatnym, stabilność zatrudnienia oraz dobra atmosfera w zespole.

Wiele firm zaczyna stosować czas wolny jako istotny benefit dla pracowników. Przykładem są dodatkowe dni wolne dla rodziców, a także dni wolne na działania charytatywne lub adopcję zwierząt. Ponadto firmy coraz częściej proponują pracownikom możliwości zaangażowania społecznego w ramach projektów pro bono, wolontariatu pracowniczego lub dedykowanego czasu wolnego.

Poza tymi pozytywnymi trendami raport wskazuje, że nadal brakuje systemowego podejścia do wsparcia pracowników opiekujących się starszymi osobami oraz rozwiązań skierowanych do pracowników w wieku okołoemerytalnym, co w obliczu starzejącego się społeczeństwa staje się coraz bardziej palącym wyzwaniem.

Raport powstał w oparciu o dane zebrane w zeszłorocznej edycji konkursu Firma Przyjazna Rodzinie/ Człowiekowi. Przewodnicząca jury, Zofia Dzik, komentuje jego wyniki: “Społeczeństwo, rodzina i praca to system naczyń połączonych. Warto wspierać pracowników we wszystkich sferach życia, bo przecież mamy jedno życie w różnych rolach, a świadomy, szczęśliwy człowiek to bardziej zaangażowany pracownik, lepszy rodzic, obywatel i członek społeczności.”

Obecnie trwa nabór do nowej edycji Konkursu. Poza szansą na budowanie zewnętrznego wizerunku konkurs daje możliwość ewaluacji dotychczasowych działań – każdy uczestnik otrzymuje indywidualny raport z wynikami badania pracowników, który pozycjonuje go na tle konkurencji. Ponadto jest to szansa na wymianę doświadczeń pomiędzy uczestnikami na temat konkretnych sposób wdrażania polityki dobrostanu. Więcej informacji znajduje się na podstronie konkursu.

Organizator Konkursu: Instytut Humanites – Człowiek i Technologia

Partnerzy: Instytut Biznesu Rodzinnego (partner strategiczny), Fundacja Liderek Biznesu, Great Place to Work® Polska, Konfederacja Lewiatan, Stowarzyszenie LiderShe, Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką, THINKTANK – Centre for Dialogue and Analysis, Vital Voices Chapter Poland, Money.pl

Facebook Twitter Google Digg Reddit LinkedIn Pinterest StumbleUpon Email